Weryfikacja / Analizy

Pierwszy krok to analizy, które pomogą Ci upewnić się, że to odpowiednie miejsce i czas na Twoją działalność. Warto je zrobić, tym bardziej, że będą Ci służyły niejednokrotnie, np. użyjesz ich w swoim biznes planie. 
Temat jest szeroki. To nie jest odpowiednie miejsce, żeby robić wykład z analizy strategicznej czy marketingu, ale podpowiemy Ci po jakie analizy możesz sięgnąć na początek.

Analiza SWOT - najbardziej popularna, ale też stosunkowo łatwa w przygotowaniu. Co do zasady wykonuję się ją dla przedsiębiorstwa w jego otoczeniu (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia). To na co zwrócimy Ci uwagę – przygotuj ją dość szczegółowo, jeśli ma być podstawową / jedyną analizą, na której będziesz się opierał. A przed wyborem strategii, wykonaj drugi (często pomijany) krok – nadaj wagę poszczególnym punktom - zsumuj i sprawdź czy jest tak, jak Ci się wydaje ;-)

Mapy percepcji – proste w tworzeniu i bardzo obrazowe (dobrze wyglądają w biznes planach), służą do odwzorowania postrzegania przez klientów firm funkcjonujących na rynku. Możesz stworzyć kilka takich map – z różnymi kryteriami, od razu uwzględniając w nich wielkość poszczególnych podmiotów. Pamiętaj, że mapy percepcji mają oddawać postrzeganie klientów, nie Twoje –  one nie zawsze są takie same ;-)

Analiza 5 sił Portera – służy do analizy sektora, na który planujesz wejść. Definiujesz sektor, w którym będziesz funkcjonował, a następnie oceniasz elementy składowe 5 sił Portera: rywalizację wewnątrz sektora, siłę przetargową dostawców, siłę przetargową nabywców, groźbę pojawienia się nowych konkurentów, groźbę pojawienia się substytutów - gdzie rywalizacja wewnątrz sektora jest tą centralną siłą, wokół której „rozgrywa się mecz”.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu do przeprowadzenia analiz, 
jesteś zainteresowany warsztatami lub masz pytania zapraszamy do nas

Przejdź dalej - Strategia